Translate, Traducetelo

divendres, 10 de gener del 2014

Tanuki

Siguiendo con los engimonos (amuletos) japoneses, hoy hablaremos del Tanuki.
El nombre de tanuki lo recibe el Nyctereutes procyonoides que es un mamífero carnívoro de la misma familia que los perros muy parecido al mapache y que es originario de China oriental y Japón. 



El folclore y la mitología japonesa está llena de espíritus, fantasmas y duendes y también de animales  con la facultad de transformarse en personas y objetos, el tanuki es uno de ellos. En muchos cuentos y leyendas populares aparecen los tanukis, algunos son buenos y otros malvados. Hay tres muy famosos, son Danzaburou-danuki, Shibaemon-tanuki y Yashima no Hage-tanuki aunque la primera historia escrita sobre un tanuki, que nos cuenta que se convierte en humano y que canta, data del periodo Nara, la obra es  Nihon Shoki (Crónicas de Japón) y se publicó en el año 720 considerándose el segundo libro clásico mas antiguo del país,


aunque diferentes leyendas e historias las hay por todos lugares. 

Antes de la llegada del budismo, el tanuki era uno de los dioses más importantes de la naturaleza, por esto no es raro verlo representado en muchos templos, aun. 





Durante el período Kamakura (1192–1333) y el período Muromachi (1336-1573) proliferaron muchas de esas historias, os relato una brevemente.  Se llama Bunbuku Chagama y nos cuenta que un hombre muy pobre se encuentra a un tanuki preso en una trampa, lo deja libre y el animal en agradecimiento lo visita en su casa y se ofrece para convertirse en tetera para que el hombre la pueda vender y obtener algún beneficio. Una vez convertido en tetera es vendida a un monje que la lleva al templo y después de lavarla a conciencia la pone sobre el fuego para calentar agua para el te. El tanuki no pudiendo soportar el fuego se hace crecer unas patas y sale de allí corriendo. De vuelta en casa del pobre le propone montar un espectáculo donde una tetera con patas camina por encima de una cuerda. El espectáculo tiene mucho éxito y el hombre sale de la pobreza y el tanuki gana un hogar y un amigo. En algún lugar, a la mitad de la historia cambia…….una vez que a la tetera le salen las patas y empieza a corretear por el templo el monje sorprendido, decide no volver a calentar agua en ella y depositarla como ofrenda en el templo, al poco tiempo los peregrinos acuden a ver a la tetera que baila con sus patas y el templo se hace muy famoso. 




Hay historias que nos hablan de tanukis que engañan a los comerciantes convirtiendo hojas de árboles en dinero y estafándolos. Los hay que matan viejas y las cocinan en sopa, dándoles a sus esposos la sopa para comer. Los hay que en manadas ayudan a los samurais para proteger sus castillos. Los hay que se transforman en monjes y viven en templos hasta que durmiendo se despistan y se convierten otra vez en tanuki y son sorprendidos y expulsados. 

En la era Kamakura, se empezaron a confeccionar figuras del tanuki. Este animal en la vida real, está provisto de unos grandes testículos, completamente desproporcionados a su cuerpo, esto hizo que en las figuras aun se exagerara mas este detalle. En aquella época se usaba la piel de este animal para refinar el oro, esto los relacionó con los metales preciosos por eso pequeñas estatuas eran vendidas como amuletos de la buena suerte económica. 



Hay representaciones que tiene sus apéndices sexuales colgando de la espalda a forma de mochila o en algunas ellos mismos los usan como si fueran tambores. Actualmente se tiende a compensar los exagerados testículos con un gran y abultado estomago, que es usado también como tambor. Pero sea con grandes testículos o con estomago prominente, todos los tanukis tienen que cumplir con ocho condiciones que garantizaran la buena fortuna:
1. Tener una larga cola, esto asegurará seguridad y fuerza para lograr objetivos.

2. Grandes ojos, para ver los problemas y tomar buenas decisiones.
3. Los testículos grandes, simbolizan la fortuna económica.
4. El prominente estomago, señal de audacia y calma al tomar decisiones.
5. Una gran sonrisa, para garantizar la amistad.
6. Llevar un sombrero de paja, esto protegerá del mal clima y de los problemas.
7. Llevar en una mano una botella de sake, esto representara la virtud y la prosperidad en los negocios.
8. Llevar en la otra mano un libro de contabilidad, esto representará la confianza.
Muchas estatuas llevan el símbolo del numero ocho (Hachi) grabado en las botellas de sake.






Se dice que hay una leyenda que cuenta que quien se encuentra con una estatua de Tanuki, tendrá la necesidad de tomarse alguna  bebida alcohólica, así no es de extrañar que se haya convertido en el icono de muchas empresas productoras de sake. 

También es usual verlo en las puertas de los restaurantes y tiendas de bebidas.

En Julio de 1994 el estudio Ghibli estrenó, en Japón, la película de anime Pompoko. El argumento nos habla de una familia de estos animales que descubre que los humanos están acabando con el bosque donde viven, porque quieren construir una  urbanización, se preparan para combatirlos haciendo uso de todo su poder y de sus habilidades en una guerra como nunca antes se ha visto.



Tras su estreno, se convirtió en número uno de la taquilla japonesa recaudando 2,63 billones de yenes en su primera semana. La visión romántica de la pérdida de las tradiciones frente a la actualización de la sociedad japonesa fue su gran éxito. Aquí os dejo un trailer del film:

Posiblemente gracias al éxito de esta película, los tanukis, en figura, empezaron a frecuentar los jardines particulares con su cómica figura que los hacen muy queridos por todos. 



Si os ha interesado esta entrada os recuerdo que ya hemos hablado anteriormente de estos otros cuatro amuletos,TERU TERU BOZUDARUMASENNINBARI y MANEKI-NEKO .   

Seguint amb els engimonos ( amulets ) japonesos , avui parlarem del Tanuki .
El nom de tanuki el rep el Nyctereutes procyonoides que és un mamífer carnívor de la mateixa família que els gossos molt semblant al mapache i que és originari de la Xina oriental i el Japó. 



El folklore i la mitologia japonesa està plena d’esperits , fantasmes i follets i també d’animals amb la facultat de transformar-se en persones i objectes, el tanuki és un d’ells. En molts contes i llegendes populars apareixen els tanukis, alguns són bons i altres malvats. Hi ha tres molt famosos, són Danzaburou -danuki , Shibaemon - tanuki i Yashima no Hage - tanuki encara que la primera història escrita sobre un tanuki , que ens explica que es converteix en humà i que canta, data del període Nara, l’obra és Nihon Shoki (Cròniques de Japó) i es va publicar l’any 720 considerant-se el segon llibre clàssic més antic del país,


 encara que diferents llegendes i històries n’hi ha per tots llocs.

Abans de l’arribada del budisme, el tanuki era un dels déus més importants de la natura, per això no és estrany veure-ho representat en molts temples, encara. 





Durant el període Kamakura (1192-1333) i el període Muromachi (1336-1573) van proliferar moltes d’aquestes històries, us relat una breument . Es diu Bunbuku Chagama i ens explica que un home molt pobre es troba a un tanuki pres en un parany, el deixa lliure i l’animal en agraïment el visita a casa i s’ofereix per convertir-se en tetera perquè l’home la pugui vendre i obtenir algun benefici. Una vegada convertit en tetera és venuda a un monjo que la porta al temple i després de rentar-la a consciència la posa sobre el foc per escalfar aigua per al te. El tanuki no podent suportar el foc es fa créixer unes potes i surt d’allà corrent . De tornada a casa del pobre li proposa muntar un espectacle on una tetera amb potes camina per sobre d’una corda . L’espectacle té molt èxit i l’home surt de la pobresa i el tanuki guanya una llar i un amic. En algun lloc, a la meitat de la història canvia ....... un cop a la tetera li surten les potes i comença a córrer pel temple  el monjo sorprès , decideix no tornar a escalfar aigua en ella i dipositar-la com a ofrena al temple, al poc temps els pelegrins van a veure la tetera que balla amb les seves potes i el temple es fa molt famós. 




Hi ha històries que ens parlen de tanukis que enganyen als comerciants convertint fulles d’arbres en diners i estafant-los . N’hi ha que maten velles i les cuinen fent sopa, donant, als seus esposos, la sopa per menjar. N’hi ha que en colles ajuden els samurais per protegir els seus castells. N’hi ha que es transformen en monjos i viuen en temples fins que dormint es despisten i es converteixen de nou en tanuki i són sorpresos i expulsats.

En l’era Kamakura , es van començar a confeccionar figures del tanuki . Aquest animal a la vida real , està proveït d’uns grans testicles, completament desproporcionats al seu cos, això va fer que en les figures encara es exagerés més aquest detall . En aquella època es feia servir la pell d’aquest animal per refinar l’or , això els va relacionar amb els metalls preciosos per això petites estàtues eren venudes com a amulets de la bona sort econòmica . 




Hi ha representacions que té els seus apèndixs sexuals penjant de l’esquena a forma de motxilla o en algunes ells mateixos els usen com si fossin tambors . Actualment es tendeix a compensar els exagerats testicles amb un gran i voluminós estómac , que és usat també com tambor . Però sigui amb grans testicles o amb estómac prominent , tots els tanukis han de complir amb vuit condicions que garantissin la bona fortuna :

1 . Tenir una llarga cua , això assegurarà seguretat i força per aconseguir objectius .
2 . Grans ulls , per veure els problemes i prendre bones decisions .
3 . Els testicles grans , simbolitzen la fortuna econòmica .
4 . El prominent estómac , senyal d’audàcia i calma en prendre decisions .
5 . Un gran somriure , per garantir l’amistat .
6 . Portar un barret de palla , això protegirà del mal clima i dels problemes .
7 . Portar en una mà una ampolla de sake , això representés la virtut i la prosperitat en els negocis .
8 . Portar a l’altra mà un llibre de comptabilitat , això representarà la confiança .
Moltes estàtues porten el símbol del numero vuit ( Hachi ) gravat en les ampolles de sake . 





Es diu que hi ha una llegenda que explica que qui es troba amb una estàtua de Tanuki , tindrà la necessitat de prendre alguna beguda alcohòlica , així no és estrany que s’hagi convertit en la icona de moltes empreses productores de sake .

També és usual veure-ho en les portes dels restaurants i botigues de begudes .

Al juliol de 1994 l’estudi Ghibli va estrenar, al Japó , la pel•lícula d'anime Pompoko . L’argument ens parla d’una família d’aquests animals que descobreix que els humans estan acabant amb el bosc on viuen , perquè volen construir una urbanització , es preparen per combatre’ls fent ús de tot el seu poder i de les seves habilitats en una guerra com mai abans s’ha vist . 



Després de la seva estrena , es va convertir en número un de la taquilla japonesa recaptant 2,63 bilions de iens en la seva primera setmana . La visió romàntica de la pèrdua de les tradicions enfront de l’actualització de la societat japonesa va ser el seu gran èxit . Aquí us deixo un tràiler del film



Possiblement gràcies a l’èxit d’aquesta pel•lícula , els tanukis , en figura , van començar a freqüentar els jardins particulars amb el seu còmica figura que els fan molt estimats per tots . 




Si us ha interessat aquesta entrada us recordo que ja hem parlat anteriorment d’aquests quatre amulets , TERU TERU BOZU,  DARUMASENNINBARI,  i MANEKI-NEKO



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada