Translate, Traducetelo

dilluns, 29 d’abril del 2013

ゴールデンウィーク La Semana Dorada


En català desprès de les fotos

Hoy día 29 de Abril empieza en el país del Sol Naciente la Gōruden Wīku aunque popularmente se la conoce como la Golden Week. Enlazando cuatro días festivos, de diferente índole, los japoneses gozan de unos cuantos días de descanso laboral. El 29 de Abril y el 3, 4 y 5 de Mayo son festivos nacionales. El 1 de Mayo, no siendo festivo, una gran cantidad de compañías se lo dan, como tal, a sus trabajadores (foto 1).

En 1948 se promulgó la ley de festivos, actualmente vigente. Allí se marcaban los 9 días de descanso laboral como festivos nacionales. Una disposición marcaba que si un festivo caía en Domingo se trasladara al Lunes y que los días laborable entre dos festivos, también lo sería, nombrándolos “fiesta de los ciudadanos”.
En esa época el Emperador sentado en el trono era Hirohito, nombrado Emperador Shōwa después de su muerte. Se celebraba su cumpleaños el 29 de Abril y se siguió celebrando hasta su muerte en 1989 (foto 2).

El término Golden Week lo acuñó el director general de la compañía cinematográfica Daiei Film Limitada en 1951. Jiyu gakko era la película que tenían en cartelera y se dieron cuenta que la asistencia de publico, en esa semana, había superado  a cualquier otro periodo del año (foto 3). Todos los empresarios del sector del ocio también corroboraron la buena afluencia de público y así quedó como la Semana Dorada.

El día 29 de Abril se celebraba, como he dicho, el cumpleaños del Emperador, el 3 de Mayo era la celebración de la firma de la Constitución y el 5 de Mayo era el Kodomo no hi (Día de los Niños), así que cumpliendo con la disposición de la ley el día 4 de Mayo pasó a ser “fiesta de los ciudadanos”.

En Enero de 1989 el Emperador falleció, pero el pueblo japonés estaba ya acostumbrado a celebrar ese día como festivo y no les hubiera parecido bien perder el primer día de la Golden Week, así que se conservo la festividad pero bajo el nombre de Midori no hi (Día del Verdor), como homenaje a la gran pasión que había tenido el difunto Emperador por la naturaleza (foto 4).  Pero en 2007 se decidió pasar esta festividad  al día 4 de Mayo, que era una simple “fiesta del ciudadano” fomentando a la gente a dedicar el día a contemplar e interactuar con la naturaleza. El día 29 volvió a ser un festivo para honrar al antiguo Emperador, pasándose a llamar a la festividad Dia de Shōwa, como ya he dicho antes, Shōwa es el nombre que recibió el Emperador después de fallecer y es con el nombre que se conoce su periodo de reinado (1926-1989).

El 3 de Mayo se celebra el Día en memoria de la Constitución. En 1947 se adoptó la primera constitución democrática. Estando bajo la ocupación norteamericana, fue el General MacArthur, como comandante supremo de las fuerzas de ocupación, quien encargó la redacción de la Carta Magna. La Constitución de Japón también llamada Constitución de la Paz o  Constitución de la Posguerra es famosa por su artículo noveno, donde se renuncia al derecho a la guerra (foto 5).

“Artículo 9 - Aspirando sinceramente a una paz internacional basada en la justicia y el orden, el pueblo japonés renuncia para siempre a la guerra como derecho soberano de la nación y a la amenaza o al uso de la fuerza como medio de solución en disputas internacionales.
Con el objeto de llevar a cabo el deseo expresado en el párrafo precedente, no se mantendrán en lo sucesivo fuerzas de tierra, mar o aire como tampoco otro potencial bélico.
El derecho de beligerancia del estado no será reconocido.”

El 4 de Mayo, ya he contado antes que actualmente y desde el 2007 es el Día del Verdor (foto 6).

Y el 5 de Mayo, se celebra Kodomo no Hi (Día de los Niños). Esta es la fiesta mas celebrada de toda la Golden Week. Aunque no se conoce con precisión cuando empezó a celebrarse, probablemente fue durante el reinado de la Emperatriz Suiko  en el siglo VI. En aquella época se pedía a los dioses que los niños varones crecieran sanos y fuertes al igual que sus héroes históricos y mitológicos. Afortunadamente, desde que se designó cono festivo nacional, la festividad esta dedicada tanto a niños como a niñas. Se festeja su felicidad y la gratitud hacia las madres.
Es tradición colgar los Koinobori, que son unos globos de papel en forma de carpa. La simbología de las carpas es por que la asocian  con la fuerza que realizan éstas al nadar contra la corriente en los ríos. Muchos edificios son decorados con Koinobori,  el tamaño varía de unas pocas pulgadas a algunos metros de largo. En las casas particulares, normalmente se coloca una carpa por cada miembro de la familia, siendo la primera de color negro  es la que representa al padre, la roja representando a la madre y luego vendrán las de los hijos con diferentes colores (foto 7).  Así mismo, en los hogares, se coloca un muñeco que representa a Kintarō (foto 8). El es un personaje popular, héroe infantil que criado por una bruja se convirtió en un niño muy forzudo y amigo de los animales del bosque y que solía montar a lomos de una enorme carpa. Como única arma tenía un hacha y con ella capturó a Shutendōji, que era el terror de la región. Cuando creció se convirtió en samurai llamado Sakata no Kintoki. El hecho de colocar a Kintarō es para pedir que el niño crezca fuerte, valiente y sano, al mismo fin se coloca también, en cada hogar, un Kabuto, que no es más que un casco de guerrero (foto 9). 

La Golden Week se ha convertido en la época preferida, por los japoneses, para viajar. Hacen turismo, se hospedan en algún Ryokan (hoteles tradicionales), visitan los Onsen (balnearios) o regresan a sus lugares de origen para reencontrase con la familia (foto 10).

FOTO 1

FOTO 2

FOTO 3
FOTO 4

FOTO 5

FOTO 6
FOTO 7

FOTO 8

FOTO 9

FOTO 10

Avui dia 29 d’abril comença al país del Sol Naixent la Gōruden Wīku encara que popularment se la coneix com la Golden Week. Enllaçant quatre dies festius, de diferent índole, els japonesos gaudeixen d’uns quants dies de descans laboral. El 29 d’abril i el 3, 4 i 5 de Maig són festius nacionals. L'1 de Maig, no sent festiu, una gran quantitat de companyies li donen, com a tal, als seus treballadors (foto 1).

El 1948 es va promulgar la llei de festius, actualment vigent. Allí es marcaven els 9 dies de descans laboral com festius nacionals. Una disposició marcava que si un festiu queia en Diumenge es traslladés al Dilluns i que els dies laborable entre dos festius, també ho seriant, nomenant-los "festa dels ciutadans".
En aquesta època l'Emperador assegut al tron ​​era Hirohito, nomenat Emperador Shōwa després de la seva mort. Es celebrava el seu aniversari el 29 d’abril i es va seguir celebrant fins a la seva mort en 1989 (foto 2).

El terme Golden Week ho va encunyar el director general de la companyia cinematogràfica Daiei Film Limitada en 1951. Jiyu Gakko era la pel · lícula que tenien en cartellera i es van adonar que l’assistència de públic, en aquesta setmana, havia superat a qualsevol altre període de l’any (foto 3). Tots els empresaris del sector de l’oci també van corroborar la bona afluència de públic i així va quedar com la Setmana Daurada.

El dia 29 d’abril es celebrava, com he dit, l’aniversari de l'Emperador, el 3 de maig era la celebració de la signatura de la Constitució i el 5 de Maig era el Kodomo no hi (Dia dels Nens), així que complint amb la disposició de la llei el dia 4 de Maig va passar a ser "festa dels ciutadans".

Al gener de 1989 l'Emperador va morir, però el poble japonès estava ja acostumat a celebrar aquest dia com a festiu i no els hauria semblat bé perdre el primer dia de la Golden Week, així que es vara conservar la festivitat però sota el nom de Midori no hi (Dia del Verdor), com a homenatge a la gran passió que havia tingut el difunt Emperador per la natura (foto 4). Però en 2007 es va decidir passar aquesta festivitat al dia 4 de maig, que era una "festa del ciutadà" fomentant a la gent a dedicar el dia a contemplar i interactuar amb la natura. El dia 29 va tornar a ser un festiu per honrar a l’antic Emperador, passant-se a cridar a la festivitat Dia de Shōwa, com ja he dit abans, Shōwa és el nom que va rebre l'Emperador després de morir i és amb el nom que es coneix el seu període de regnat (1926-1989).

El 3 de maig es celebra el Dia en memòria de la Constitució. El 1947 es va adoptar la primera constitució democràtica. Estant sota l’ocupació nord-americana, va ser el General MacArthur, com a comandant suprem de les forces d’ocupació, qui va encarregar la redacció de la Carta Magna. La Constitució del Japó també anomenada Constitució de la Pau o Constitució de la Postguerra és famosa pel seu article novè, on es renuncia al dret a la guerra (foto 5).

"Article 9 - Aspirant sincerament a una pau internacional basada en la justícia i l’ordre, el poble japonès renuncia per sempre a la guerra com a dret sobirà de la nació i a l’amenaça o l’ús de la força com a mitjà de solució en disputes internacionals.
Amb l’objecte de dur a terme el desig expressat en el paràgraf precedent, no es mantindran en endavant forces de terra, mar o aire com tampoc un altre potencial bèl · lic.
El dret de bel · ligerància de l’estat no serà reconegut. "

El 4 de Maig, ja he explicat abans que actualment i des del 2007 és el Dia del Verdor (foto 6).

I el 5 de Maig, es celebra Kodomo no Hi (Dia dels Nens). Aquesta és la festa més celebrada de tota la Golden Week. Encara que no es coneix amb precisió quan va començar a celebrar-se, probablement va ser durant el regnat de l'Emperadriu Suiko al segle VI. En aquella època es demanava als déus que els vailets  creixessin sans i forts igual que els seus herois històrics i mitològics. Afortunadament, des que es va designar con festiu nacional, la festivitat està dedicada tant a nens com a nenes. Es festeja la seva felicitat i la gratitud cap a les mares.
És tradició penjar els Koinobori, que són uns globus de paper en forma de carpa. La simbologia de les carpes és per que l’associen amb la força que realitzen aquestes al nedar contra el corrent en els rius. Molts edificis són decorats amb Koinobori, la mida varia d’unes poques polzades a alguns metres de llarg. A les cases particulars, normalment es col · loquen una carpa per cada membre de la família, sent la primera de color negre és la que representa el pare, la vermella representant a la mare i després vindran les dels fills amb diferents colors (foto 7) . Així mateix, a les llars, es col · loca un ninot que representa Kintarō (foto 8). Ell és un personatge popular, heroi infantil que criat per una bruixa es va convertir en un nen molt forçut i amic dels animals del bosc i que solia muntar a lloms d’una enorme carpa. Com a única arma tenia una destral i amb ella va capturar a Shutendōji, que era el terror de la regió. Quan va créixer va esdevenir samurai anomenat Sakata no Kintoki. El fet de col · locar a Kintarō és per demanar que el nen creixi fort, valent i sa, a la mateixa fi es col · loca també, en cada llar, un Kabuto, que no és més que un casc de guerrer (foto 9).

La Golden Week s’ha convertit en l’època preferida, pels japonesos, per viatjar. Fan turisme, s’allotgen en algun Ryokan (hotels tradicionals), visiten els Onsen (balnearis) o tornen als seus llocs d’origen per retrobar-se amb la família (foto 10).


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada